Vajon a nemzetközi léptékben működő social média platformokkal szemben van-e korlátozó, szabályozó lehetőségük a nemzetállamoknak? A kérdés talán azért lehet aktuális mert nemrégiben az Egyesült Királyság mintegy 16 milliós dolláros (cc. 5,5 milliárd forintos) bírságot szabott ki a TikTokra, mégpedig kiskorúak vonatkozó jogsértő adatkezelés miatt.
A GDPR rendelet 2016. május 24-én lépett hatályba, és kétéves türelmi időszak után 2018. május 25-től kell alkalmazni. Érdekessége, hogy a nemzetközi jogi gyakorlatban eddig nem megszokott módon, kiterjesztő hatályú rendelet, tehát nem EGT-tagállamban működő szervezetekre is kötelező lehet. Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR rendelet) részletes követelményeket rögzít a vállalkozások és szervezetek részére a személyes adatok gyűjtése, tárolása és kezelése tekintetében. Hatályát tekintve az EU területén személyes adatokat kezelő európai uniós székhelyű szervezetekre, továbbá azokra az EU-n kívüli szervezetekre vonatkoznak, amelyek európai uniós lakosok személyes adatait kezelik. Azaz minden olyan szolgáltatásra, ami uniós állampolgár adatait kezeli, így a nemzetközi platformok és social média felületek is érintettek.
Éppen a fentiekből adódik, hogy a GDPR szabályok megsértésére hivatkozva mintegy 16 millió dolláros (cc.5,5 milliárd forintos) bírságot szabott ki az Egyesült Királyság a TikTokra, a gyermekek magánélethez kapcsolód adatainak megsértése miatt. A pénzbüntetést az Egyesült Királyság Információs Biztosának Hivatala vetette ki. Alapja pedig az, hogy 2020-ban a becslések szerint 1,4 millió 13 év alatti brit gyermek regisztrálhatott a platformra, annak ellenére, hogy a vállalat saját szabályai tiltják ezt. A brit hatóság arra az elősírásra hivatkozott a bírság kiszabásánál, miszerint azon szolgáltatásnak, ami 13 év alatti személyek adatait kezeli, annak ehhez az adathasználathoz be kell kérni a szülő/törvényes képviselő hozzájárulását is. A brit hatóság szerint a TikTok abból a szempontból is jogsértést követett el, hogy vezetői tudtában voltak a szabályok áthűgásának mégsem reagáltak megfelelően.
forrás: itt
Az eset és önmagában a social média felületek működése több kérdést is felvet:
-
vajon kontrolhálhatók-e a modern social média felületek, ha igen kik által?
-
vajon egy ekkora bírságnak milyen hatása lehet? Tudjuk ugyanis, hogy a ByteDance korunk egyik legértékesebb magánvállalata, piaci értéke 300 milliárd dollár körül mozog. A közösségi médiaóriás egyik fő terméke a TikTok, amely az elmúlt években sorra döntötte az újabbnál-újabb rekordokat, és lassan minden appot beelőz a globális piacon.
-
vajon mekkora veszélyt jelen a generációs médiafogyasztási szokások megváltozása? Ma már egy 13 éves fiatal a social médiában éli az életét, itt éli sociális életét, társadalmi érintkezéseit, ezen felületek tartalmait fogyasztja döntő többségben.
Érdekesség információ a legutolsó felvetéshez a Be Social digitális ügynökség legutóbbi kutatásának eredménye. Miszerint minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tini kapott már ilyen képet. Pedig egyébként a fiatalok szívesen titkolóznak a világhálón és csaknem minden második titkos profilt használ közülük. A közösségi platformok közül az Instagram a menő a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok. És akit ez a platform beszippant, az nagyobb eséllyel tölt naponta több mint 4 órát a neten, vagy tájékozódik a világ dolgairól inkább tiktokozás közben, mint hírportálokról, és jobban vágyik arra, hogy influenszer lehessen
További részletek: itt