Social media vs. nemzetállamok

Mintegy 16 millió dolláros (cc.5,5 milliárd forintos) bírságot szabott ki az Egyesült Királyság a TikTokra, a gyermekek magánélethez kapcsolód adatainak megsértése miatt.

Social media vs. nemzetállamok

Vajon a nemzetközi léptékben működő social média platformokkal szemben van-e korlátozó, szabályozó lehetőségük a nemzetállamoknak? A kérdés talán azért lehet aktuális mert nemrégiben az Egyesült Királyság mintegy 16 milliós dolláros (cc. 5,5 milliárd forintos) bírságot szabott ki a TikTokra, mégpedig kiskorúak vonatkozó jogsértő adatkezelés miatt.

A GDPR rendelet 2016. május 24-én lépett hatályba, és kétéves türelmi időszak után 2018. május 25-től kell alkalmazni. Érdekessége, hogy a nemzetközi jogi gyakorlatban eddig nem megszokott módon, kiterjesztő hatályú rendelet, tehát nem EGT-tagállamban működő szervezetekre is kötelező lehet. Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR rendelet) részletes követelményeket rögzít a vállalkozások és szervezetek részére a személyes adatok gyűjtése, tárolása és kezelése tekintetében. Hatályát tekintve az EU területén személyes adatokat kezelő európai uniós székhelyű szervezetekre, továbbá azokra az EU-n kívüli szervezetekre vonatkoznak, amelyek európai uniós lakosok személyes adatait kezelik. Azaz minden olyan szolgáltatásra, ami uniós állampolgár adatait kezeli, így a nemzetközi platformok és social média felületek is érintettek.

Éppen a fentiekből adódik, hogy a GDPR szabályok megsértésére hivatkozva mintegy 16 millió dolláros (cc.5,5 milliárd forintos) bírságot szabott ki az Egyesült Királyság a TikTokra, a gyermekek magánélethez kapcsolód adatainak megsértése miatt. A pénzbüntetést az Egyesült Királyság Információs Biztosának Hivatala vetette ki. Alapja pedig az, hogy 2020-ban a becslések szerint 1,4 millió 13 év alatti brit gyermek regisztrálhatott a platformra, annak ellenére, hogy a vállalat saját szabályai tiltják ezt. A brit hatóság arra az elősírásra hivatkozott a bírság kiszabásánál, miszerint azon szolgáltatásnak, ami 13 év alatti személyek adatait kezeli, annak ehhez az adathasználathoz be kell kérni a szülő/törvényes képviselő hozzájárulását is. A brit hatóság szerint a TikTok abból a szempontból is jogsértést követett el, hogy vezetői tudtában voltak a szabályok áthűgásának mégsem reagáltak megfelelően.

forrás: itt

Az eset és önmagában a social média felületek működése több kérdést is felvet:

  • vajon kontrolhálhatók-e a modern social média felületek, ha igen kik által?

  • vajon egy ekkora bírságnak milyen hatása lehet? Tudjuk ugyanis, hogy a ByteDance korunk egyik legértékesebb magánvállalata, piaci értéke 300 milliárd dollár körül mozog. A közösségi médiaóriás egyik fő terméke a TikTok, amely az elmúlt években sorra döntötte az újabbnál-újabb rekordokat, és lassan minden appot beelőz a globális piacon.

  • vajon mekkora veszélyt jelen a generációs médiafogyasztási szokások megváltozása? Ma már egy 13 éves fiatal a social médiában éli az életét, itt éli sociális életét, társadalmi érintkezéseit, ezen felületek tartalmait fogyasztja döntő többségben.

Érdekesség információ a legutolsó felvetéshez a Be Social digitális ügynökség legutóbbi kutatásának eredménye. Miszerint minden hatodik tini küldött már magáról erotikus fotót chaten, ha kértek tőle, és majdnem minden második tini kapott már ilyen képet. Pedig egyébként a fiatalok szívesen titkolóznak a világhálón és csaknem minden második titkos profilt használ közülük. A közösségi platformok közül az Instagram a menő a 14-25 éves korosztálynál, de feljövőben van a TikTok. És akit ez a platform beszippant, az nagyobb eséllyel tölt naponta több mint 4 órát a neten, vagy tájékozódik a világ dolgairól inkább tiktokozás közben, mint hírportálokról, és jobban vágyik arra, hogy influenszer lehessen

További részletek:  itt

								array(30) {
  ["id"]=>
  string(2) "63"
  ["name"]=>
  string(31) "Social media vs. nemzetállamok"
  ["description"]=>
  string(6201) "<p><strong>Vajon a nemzetk&ouml;zi l&eacute;pt&eacute;kben műk&ouml;dő social m&eacute;dia platformokkal szemben van-e korl&aacute;toz&oacute;, szab&aacute;lyoz&oacute; lehetős&eacute;g&uuml;k a nemzet&aacute;llamoknak? A k&eacute;rd&eacute;s tal&aacute;n az&eacute;rt lehet aktu&aacute;lis mert nemr&eacute;giben az Egyes&uuml;lt Kir&aacute;lys&aacute;g mintegy 16 milli&oacute;s doll&aacute;ros (cc. 5,5 milli&aacute;rd forintos) b&iacute;rs&aacute;got szabott ki a TikTokra, m&eacute;gpedig kiskor&uacute;ak vonatkoz&oacute; jogs&eacute;rtő adatkezel&eacute;s miatt.</strong></p>

<p>A GDPR rendelet 2016. m&aacute;jus 24-&eacute;n l&eacute;pett hat&aacute;lyba, &eacute;s k&eacute;t&eacute;ves t&uuml;relmi időszak ut&aacute;n 2018. m&aacute;jus 25-től kell alkalmazni. &Eacute;rdekess&eacute;ge, hogy a nemzetk&ouml;zi jogi gyakorlatban eddig nem megszokott m&oacute;don, kiterjesztő hat&aacute;ly&uacute; rendelet, teh&aacute;t nem EGT-tag&aacute;llamban műk&ouml;dő szervezetekre is k&ouml;telező lehet. Az &aacute;ltal&aacute;nos adatv&eacute;delmi rendelet (GDPR rendelet) r&eacute;szletes k&ouml;vetelm&eacute;nyeket r&ouml;gz&iacute;t a v&aacute;llalkoz&aacute;sok &eacute;s szervezetek r&eacute;sz&eacute;re a szem&eacute;lyes adatok gyűjt&eacute;se, t&aacute;rol&aacute;sa &eacute;s kezel&eacute;se tekintet&eacute;ben. Hat&aacute;ly&aacute;t tekintve az&nbsp;EU&nbsp;ter&uuml;let&eacute;n szem&eacute;lyes adatokat kezelő eur&oacute;pai uni&oacute;s sz&eacute;khelyű szervezetekre, tov&aacute;bb&aacute; azokra az EU-n k&iacute;v&uuml;li szervezetekre vonatkoznak, amelyek eur&oacute;pai uni&oacute;s lakosok szem&eacute;lyes adatait kezelik. Azaz minden olyan szolg&aacute;ltat&aacute;sra, ami uni&oacute;s &aacute;llampolg&aacute;r adatait kezeli, &iacute;gy a nemzetk&ouml;zi platformok &eacute;s social m&eacute;dia fel&uuml;letek is &eacute;rintettek.</p>

<p>&Eacute;ppen a fentiekből ad&oacute;dik, hogy a<strong> GDPR szab&aacute;lyok megs&eacute;rt&eacute;s&eacute;re hivatkozva mintegy 16 milli&oacute; doll&aacute;ros (cc.5,5 milli&aacute;rd forintos) b&iacute;rs&aacute;got szabott ki az Egyes&uuml;lt Kir&aacute;lys&aacute;g a TikTokra</strong>, a gyermekek mag&aacute;n&eacute;lethez kapcsol&oacute;d adatainak megs&eacute;rt&eacute;se miatt. A p&eacute;nzb&uuml;ntet&eacute;st az Egyes&uuml;lt Kir&aacute;lys&aacute;g Inform&aacute;ci&oacute;s Biztos&aacute;nak Hivatala vetette ki. Alapja pedig az, hogy <strong>2020-ban a becsl&eacute;sek szerint 1,4 milli&oacute; 13 &eacute;v alatti brit gyermek regisztr&aacute;lhatott a platformra</strong>, annak ellen&eacute;re, hogy a v&aacute;llalat saj&aacute;t szab&aacute;lyai tiltj&aacute;k ezt. A brit hat&oacute;s&aacute;g arra az elős&iacute;r&aacute;sra hivatkozott a b&iacute;rs&aacute;g kiszab&aacute;s&aacute;n&aacute;l, miszerint azon szolg&aacute;ltat&aacute;snak, ami 13 &eacute;v alatti szem&eacute;lyek adatait kezeli, annak ehhez az adathaszn&aacute;lathoz be kell k&eacute;rni a sz&uuml;lő/t&ouml;rv&eacute;nyes k&eacute;pviselő hozz&aacute;j&aacute;rul&aacute;s&aacute;t is. A brit hat&oacute;s&aacute;g szerint a TikTok abb&oacute;l a szempontb&oacute;l is jogs&eacute;rt&eacute;st k&ouml;vetett el, hogy vezetői tudt&aacute;ban voltak a szab&aacute;lyok &aacute;thűg&aacute;s&aacute;nak m&eacute;gsem reag&aacute;ltak megfelelően.</p>

<p>forr&aacute;s: <a href="https://www.csoonline.com/article/3692635/uk-fines-tiktok-158-million-for-gdpr-violation-of-childrens-privacy.html">itt</a></p>

<p><em>Az eset &eacute;s &ouml;nmag&aacute;ban a social m&eacute;dia fel&uuml;letek műk&ouml;d&eacute;se t&ouml;bb k&eacute;rd&eacute;st is felvet:</em></p>

<ul>
	<li>
	<p>vajon kontrolh&aacute;lhat&oacute;k-e a modern social m&eacute;dia fel&uuml;letek, ha igen kik &aacute;ltal?</p>
	</li>
	<li>
	<p>vajon egy ekkora b&iacute;rs&aacute;gnak milyen hat&aacute;sa lehet? Tudjuk ugyanis, hogy a ByteDance korunk egyik leg&eacute;rt&eacute;kesebb mag&aacute;nv&aacute;llalata, piaci &eacute;rt&eacute;ke 300 milli&aacute;rd doll&aacute;r k&ouml;r&uuml;l mozog. A k&ouml;z&ouml;ss&eacute;gi m&eacute;dia&oacute;ri&aacute;s egyik fő term&eacute;ke a TikTok, amely az elm&uacute;lt &eacute;vekben sorra d&ouml;nt&ouml;tte az &uacute;jabbn&aacute;l-&uacute;jabb rekordokat, &eacute;s lassan minden appot beelőz a glob&aacute;lis piacon.</p>
	</li>
	<li>
	<p>vajon mekkora vesz&eacute;lyt jelen a gener&aacute;ci&oacute;s m&eacute;diafogyaszt&aacute;si szok&aacute;sok megv&aacute;ltoz&aacute;sa? Ma m&aacute;r egy 13 &eacute;ves fiatal a social m&eacute;di&aacute;ban &eacute;li az &eacute;let&eacute;t, itt &eacute;li soci&aacute;lis &eacute;let&eacute;t, t&aacute;rsadalmi &eacute;rintkez&eacute;seit, ezen fel&uuml;letek tartalmait fogyasztja d&ouml;ntő t&ouml;bbs&eacute;gben.</p>
	</li>
</ul>

<p>&Eacute;rdekess&eacute;g inform&aacute;ci&oacute; a legutols&oacute; felvet&eacute;shez a Be Social digit&aacute;lis &uuml;gyn&ouml;ks&eacute;g legut&oacute;bbi kutat&aacute;s&aacute;nak eredm&eacute;nye. Miszerint minden hatodik tini k&uuml;ld&ouml;tt m&aacute;r mag&aacute;r&oacute;l erotikus fot&oacute;t chaten, ha k&eacute;rtek tőle, &eacute;s majdnem minden m&aacute;sodik tini kapott m&aacute;r ilyen k&eacute;pet. Pedig egy&eacute;bk&eacute;nt a fiatalok sz&iacute;vesen titkol&oacute;znak a vil&aacute;gh&aacute;l&oacute;n &eacute;s csaknem minden m&aacute;sodik titkos profilt haszn&aacute;l k&ouml;z&uuml;l&uuml;k. <strong>A k&ouml;z&ouml;ss&eacute;gi platformok k&ouml;z&uuml;l az Instagram a menő a 14-25 &eacute;ves koroszt&aacute;lyn&aacute;l, de felj&ouml;vőben van a TikTok. &Eacute;s akit ez a platform beszippant, az nagyobb es&eacute;llyel t&ouml;lt naponta t&ouml;bb mint 4 &oacute;r&aacute;t a neten</strong>, vagy t&aacute;j&eacute;koz&oacute;dik a vil&aacute;g dolgair&oacute;l ink&aacute;bb tiktokoz&aacute;s k&ouml;zben, mint h&iacute;rport&aacute;lokr&oacute;l, &eacute;s jobban v&aacute;gyik arra, hogy influenszer lehessen</p>

<p>Tov&aacute;bbi r&eacute;szletek:&nbsp;<a href="https://www.penzcentrum.hu/tech/20230413/errol-alig-tudnak-a-magyar-szulok-sulyos-veszelyben-vannak-a-gyerekek-porognek-az-erotikus-fotok-1135988"> itt</a></p>
"
  ["category_id"]=>
  string(1) "1"
  ["treatment_id"]=>
  NULL
  ["sort_name"]=>
  string(31) "Social media vs. nemzetállamok"
  ["info1"]=>
  NULL
  ["info2"]=>
  string(0) ""
  ["more_products_text"]=>
  string(268) "<p>Mintegy 16 milli&oacute; doll&aacute;ros (cc.5,5 milli&aacute;rd forintos) b&iacute;rs&aacute;got szabott ki az Egyes&uuml;lt Kir&aacute;lys&aacute;g a TikTokra, a gyermekek mag&aacute;n&eacute;lethez kapcsol&oacute;d adatainak megs&eacute;rt&eacute;se miatt.</p>
"
  ["info3"]=>
  string(1) "1"
  ["info4"]=>
  string(0) ""
  ["url"]=>
  string(29) "social-media-vs-nemzetallamok"
  ["info5"]=>
  string(0) ""
  ["default_image_id"]=>
  NULL
  ["info6"]=>
  NULL
  ["info7"]=>
  NULL
  ["meta_description"]=>
  string(24) "it people social bullyng"
  ["meta_keywords"]=>
  string(40) "itpeople az informatikai állásportál "
  ["net_price"]=>
  NULL
  ["vat"]=>
  NULL
  ["unit"]=>
  NULL
  ["badges"]=>
  array(0) {
  }
  ["images"]=>
  array(1) {
    [0]=>
    array(3) {
      ["id"]=>
      string(3) "105"
      ["product_id"]=>
      string(2) "63"
      ["src"]=>
      string(46) "1681740884_bruce-mars-FWVMhUa_wbY-unsplash.jpg"
    }
  }
  ["filters"]=>
  array(0) {
  }
  ["recommend"]=>
  array(0) {
  }
  ["recommendCategory"]=>
  array(0) {
  }
  ["category"]=>
  string(8) "ITPeople"
  ["fullCategoryName"]=>
  string(8) "ITPeople"
  ["categoryList"]=>
  array(0) {
  }
  ["grossPrice"]=>
  float(0)
}